torsdag 11 mars 2010

Sjukvården.. Suck...

Nu är jag ledig i hela 5 dar!
-Jihooooooooooooooooooo..
Lycklig hihi :)

Sov över hos mor inatt... så mys att få umgås med mamsen och lillsyrran Rebecca.. jag slängde ihop min Sussi special korvstroganoff igårkväll som dom älskar hihi.. sen till nåt mer ledsamt:
Skjutsade henne nyss till buss stationen, bär av till Åbo för mammas skull! Skitkul med kryss för hennes skull det är hon värd, men....
-Jag vill vill vill åka med!!!!!! Kryssnings tarmen började skrika då jag såg alla goa tokar som skulle med, Hanna Kihl med flera var tokglada.. man såg lyckan i ögonen.. glitter glitter! **
Synd man inte kunde följa med var flera år sen jag åkte på kryss med mor! Men men sånt är livet.. var en vinlykryss låter hur kul som helst!! Ledsen i ögat! :(
Jag slipper vara bakis på Lördag allafall hahaha.. lär ju försöka se positivt på det hela! :P Det enda positiva jag hittar dock... huuuuuuuuu

Jag ska roa mig på Lördag med att lära mig köra ski cart, ett alterntativ för handikappade! Skitkul är det!!!! :) Så här ser det ut:


Man sitter fast i skicarten genom en lina som är fäst i en klättersele man har på sig!
Kommer inte bli några hopp som på bilden för mig på Lördag hahahah ser helt galet ut på bilden! :P
Eller ja vem vet.. när jag är i backen så lär det la bli rally Kalle stuket, hej å hå och skakigt och hoppigt och tokigt.. sånt jag gärna bjuder på! Haha.. Får la skrika den kända ramsan:
-Tuuuut i backen 10 hål i nacken!!
..hmmm hur många hål är det man säger? Nu blev jag fundersam *tänker "hmm 10 hål? ..borde det inte vara 2 hål?? Man har ju 2 skidor på sig.. eller vad? ..hmm hmmm"
Tell me pleas!!!!! ..om nån är säker på detta dilemma haha
?

Hundar.. dom blir ju en familjemedlem, och min kära mor att tvingats lämna bort sina båda hundar för både Rebecca och hon själv är allergiska! Hemskt! :( Så söta små vovvar som nu någon annan fått äran att ta emot i sin mänskoflock! Damphunden Bonzo har hamnat i Mariestad hos 2 pensionärer som just mist sin Tibbe =Tibetans spaniel! Dom är superglada att få honom, han är en riktig charmprick så det kan man ju förstå!! :)


Livsnjutaren Thea har hamnat i Sandviken hos ett pensionspär även hon.
Den lilla tösen, hoppas hon finner sig tillrätta hon är verkligen speciell! Hon har en pudelkompis allafall nu, håller tummarna dom blir bästa vänner! :) Hon kommer få åka till Finland om somrarna för dom har ett sommarhus! Hyvä!! Det kommer bli ensamt men vi vet att dom har det bra!! Det som är så positivt med den nya familjerna är att de aldrig aldrig kommer var ensamma och dom kommer garanterat bli tok bortskämda!!! Bra!

En kille som verkligen mår bra nu är min leguan Ljungberg!
Han är pigg som en lärka just nu när solens strålar letar sig in i lägenheten.. han hittar alla solplatser! Där ligger han och göttar sig, han äääälskar nämligen att sola. Favvo sysslan så allt säga!!! Haha Han får sån energi av solen, hoppar ner från sina hyllor rakt ner i soffan.. solar en stund, går sen in i badrummet lägger av en bajshög och vill helst ha en skön varm ducsh av matte, sen springer han ut från toa och traskar in i köket för å tigga mat!! Han är vegetarian så blir ofta sallad med majs/ärtor & paprika blandning.. gött gött!! :P Eller... gurka, morot, vindruvor om han har tur, kanske några makaroner eller varför inte hans favvorätt--> AVOKADO° :) Efter den har han avokade smetat runt hela munnen hahah ser så rolig ut :) så får jag torka av honom så han kan lufsa in i soffan igen och sola vidare! Nöjd och glad, mätt, nybajsad och nyduschad.. fräscha Ljungberg!



Till nåt helt annat! Min mamma fick åka in akut till Falu Lasarett i början på förra veckan. Hon ringde mig och klagade över hemska magsmärtor på väg in i en sjukbil.. min mamma har hög smärttröskel och är av den typen att..

-Inte fasen behöver jag åka in till nån doktor inte, det går över.. fast hon är nästintill dödssjuk. Dumt, jo jag vet!! :P

Hon hade inflammation i en tarmficka..

  1. ..som man får gpa av stress framförallt
  2. ..och dåliga matvanor, dvs att äta på oregelbundna tider och onyttig mat, fet mat bla.

Varning gott folk, var inte allför ovanligt i dagens uppstressade anda!!! Doktorn beslöt att hon skulle få åka hem på eftermiddagen och det 1a sjuka som hände:

  • Trots att hon var svimfärdig så skickades hon iväg till apoteket på sjukhuset kritvit i ansiktet och vimmelkantig.. hon kände sig som en narkoman har hon berättat, kunde knappt se golvet hon gick på och folk tittade på henne med kritisk blick! Inte konstigt där hon stod å vingla runt och stirra rakt fram som en fågelholk.

Sedan beställdes en sjukbil hem men när hon skulle resa sig upp och gå ut till bilen blev allt svart så de förstod att hon måste hållas kvar.. Här kommer den 2a knäppbeslutet :

  • En timme senare beställdes ännu en sjukbil och hon fördes hem! Vad??? undrar man.. hur tänker dom?? jaja.. fortsättning....

Väl hemma sov hon konstant och ingen fick kontakt med henne.. hon mumlade då lillsyrran försökte prata med henne.. hon ville varken dricka eller äta. Kritvit i ansiktet. Mina mostrar åkte dit och förstod direkt att detta var helt galet och ringde en ambulans. Hon for in till Falun igen och där satt det genast in dropp! Mamma var helt uttorkad.. så jävvla arg blir man att dom inte fatta det innan!! Sjukvården är idiotisk ibland må ja säga! Att dom inte fatta att hon var så illa däran att hon måste hållas kvar.. suck..

Sov ett helt dygn inne på sjukhuset, sen fick jag hämta henne dagen efter kl 15.00. Vi åkte hem och började få krafter åter, hon var tokglad att få åka därifrån äntligen och känna sig ok. Så.. på kvällen ringde hon mig. Hon hade fått en allergisk reaktion på Pencillinet. Sjuksköterskan sa:

-Du måste åka in för ni måste träffa samma doktorna som skrivit ut receptet!! ..och hon fick absolut inte ta sin nästa kur som skulle tas kl 19.00 lovade att det skulle gå fort för det var ett så snabbt besök!

Vi for alltså in.. igen.. suck.. till akuten.. anmälde oss.. dom lovade att skynda på mammas fall så hon fick komma hem! Vi väntade... och väntade.. flera timmar gick.. vi tittade på varann..

-Skulle det inte gå fort sa dom??? ..undra vad fort är i deras värld?? Hmm... där fanns bland annat en alkoholist som anmälde sig två timmar efter oss som kom in långt innan.. Det sista sjuka beslut jag tycker att dom gjorde:

  • ..slutade med att vi var sist kvar på hela jävvla akuten!?? kl var 20.00 då vi kom in och kl blev 24.00 innan vi fick komma in. Skandal!! Fy fan va griniga vi var.. mamma hade ont i magen igen för hon skulle tagit pencillinet för 5 timmar sedan. Så förbannat arg var jag så jag kokade.. aaaahhhhh. Jag var såklart orolig att hon skulle bli sämre inge... :(

Sjuksköterskan tog blodtrycket och sen fick vi vänta igen.. oj oj oj då var det pisstråkigt! Mamma hade inga krafter kvar. Jag kände att jag fick försöka lätta upp stämningen här..

Då började vi fantisera ihop massa historier som fick alla gaphalsar i alla andra rum intill att tystna..,. haha.. dom blev nog väldigt nyfikna på min mammas "livshistoria" :P Jo något vi har gemensamt är vår härligt vilda fantasi!! :) hihi.. Jag la upp massa frågor till mor och hon började prata om alla resor hon gjort i världen och alla ringar som alla män har skapat genom gedigert hantvärk, männen kom från olika kontinenter.. en indian, en kines, en afrikan.. ja osv hahahhaha.. hur hon blivit healad av en medicinman i Canada, en indian. Hur väl naturmedicin fungerar till skillnad från dagens kemikaliebaserade preparat! Det gick helt överstyr så all säga... hahahahha... vi fantiserade om att lampan i taket var en karusell som kunde snurra oss runt runt längs med taket i en väldans fart.. hmm jo vore ju kul! :P

-tjohooooo

Vi funderade på om vi skulle fylla alla provrör med massa tok såsom spott, fisar och ja mer fisar gick det nog ut på hahhaha.. allt för att djävvlas tillbaka mot alla doktorer och sjuksköterskor som jobbade där. För vi var helt övertygade om att dom lät oss vänta i ren djälvulskap!!!!!!!!!


Jo.. arga var vi!


Mamma tänte att hon skulle ta med sig nåt som sovenirer ----->

Tex den där grå mojängen man undersöker öron med haha.. den var ju inte alls liten!! mohaha. men magen var ju så uppsvullen redan så det skulle dom nog inte märka!! :P
Vi fick så roligt te slut så vi bara garva och undrade när dom skulle hämta oss för att föra oss till psykakuten.. men då plötsligt stormar en sjuksköterska in!


Det dom gjorde var att ta bort den medicin som hon reagerade på och skickade hem oss. Suck.. inget mer liksom! Varför kom vi dit??????? Tror ni att doktorn som skrev ut receptet träffad oss?

-Neeeeeej självklart inte. Han hade gått av sitt shift! Fy fan! Förlåt för alla svordommar men... ja... idioti! Just det var döviktigt nämligen, att mamma träffa just DEN läkaren!!! hujedamig!

Nåt positivt, mamma fick en shot då vi gick!! Hahahah.. blir man ju glad över hehe.. en shot av kortison!!! Får va glad över det lilla.. vi var övertrötta helt enkelt! Men det har ni nog redan förstått hahahhahahl...


-Toppen, äntligen på G hemåt! Jag önskar att mamma lägger om sina matvanor, tänker på sitt eget bästa och sitt välmående och att vi inte behöver göra om detta!!

Men ska det va så här i sjukvården? Dom verkar ju vilja kicka ut patienter så fort dom kan, bara dom inte är döende eller spottar blod. Jo men spotta blod är nog inte farligt.. inte heller att svimma.. svimma kan man ju lika görna göra hemma! Eller?? ..och prata är la inte nödvändigt.. skönt när patienterna är tysta och utan energi för då kan dom inte protestera! Hem med dom bara.. å skit i följderna. Suck.. ambulansmännen som hämtade mamma sa att dom inte var ett dugg chockade! Det händer hela tiden!! Att dom måste rycka ut och hämta hem någon som nytt blivit utskriven!!
Man finner inga ord, förutom..

-Idioter!

Så här mycket var klockan då vi styrde kosan hemåt! Mot Borlänge, mot sängen! :)

Nu får det vara nog med sjukdommar å motgångar!!!

-Go go mamma!!


4 kommentarer:

Lotta sa...

hahahahahahhaha, för visst får manskratta. nu såhär i efterhand när man vet att det gick bra. hahah ni är för tokiga. ta med öromöjängen. hahahahha. vad skulle ni med den till, ?? hahahhahade ju varit bättre att ta något mer användbart. tex ett helt lager med sjukhuskläder så kunde du ha på dina ravekryssningar. hehehhehe

I Sussis skojiga sagovärld! sa...

det märks att vi är släkt.. tänker lika dant! ;) ..för SJÄLVKLART övervägde vi att ta massa sjukhuskläder!! SÅna vita skjortor fanns det i rummet hahahha
Men vi avstyrde det genast då vi såg den fräsiga öronmojängen!! hihi
Grymt användbar.. ja, om man får ont i örat!!!!! ;) ..och Ronja är ju tex öron"barn"

Lotta sa...

heheheh, ja det är ju sant,, tänkte inte på det.. men då kommer följdfrågan,, vet du hur man använder öronmojängen då?? och hjälper det verklgien mot ronjas öronprobs??? eller är det ändå inte medicin hon behöver?? fanns ingen sådan ni kunde knyppla med?? heheheh

I Sussis skojiga sagovärld! sa...

svar:
vi har i INGEN ANING hur man använder mojängen hahahhah
men det kan man ju ta som lördagsnöje över ett par öl, då löser man alla problem! haha.. ja mena det viktiga var ju egentligen att sno den! Så läkarna fick våndas och lida över förlusten lika mkt som vi fick lida under vår oändliga väntan.........................................
är ju bra å kunna kollaläget på ronjis, röd, irriterad i örongången! Ja du vet! det fanns tyvärr ingen medicinering att sno med sig.. dam it! Hade haft ett helt lager isåfall!! haha