måndag 29 mars 2010

JObbigt beslut!

Hemma i soffan med en värmekudde på axlarna.
-Sååå skönt.. och behövligt! Ont i huvudet och så fasligt trött! Lunchade med min vän Madde på Kupolen och snurrade sen kvar där i massa butiker i några timmar.. vilket var en urdum idè så här i efterhand för Kupolen suger verkligen musten ur en! All energi som bortblåst!


Kolla in,
Ljungis tog sig ner från sin trä tron och visade upp sin mage!
Han är så vacker med sin
lime gröna mage!

-Sötis! :)




Jag har hört att Kupolen är byggd på en jättegammal kyrkogård och att där huserar därför andar inne i shoppingcentrat! Dessa andar kan påverka andliga människor på så vis att man blir yr och mår illa och tvingas gå ut!
-Är jag andlig?
Folk har sagt det, jag har ingen aning.. hahah har aldrig sett eller kännt något övernaturligt.
OM jag har känt så är det isåfall när jag gick i 2e klass och bodde på Jax. I huset vi bodde i spökade det nämligen, och ofta då jag skulle sova blev jag livrädd.. livrädd var just det rätta uttrycket att beskriva min känsla på för jag kände närvaron av en man stå bredvid sängen. MIn fantasi kan ha förstorat upp allt en aning.. hmmm för jag fick för mig att det var självaste liemannen som synade mig för att se om jag levde!
Om han såg min andas så skulle han ta mig med. Som sagt, livrädd!
Tillslut somnade jag.. men oj oj oj vilket sätt att somna sen! Har sedan alltid varit mörkrädd.. ja lättskrämd över huvud taget!
Men om jag är andlig vet jag inte. Stod där ett spöke? Eller var det enbart min fantasi som spelade mig ett spratt. Det är det ingen som vet... förtutom isåfall anden själv :P hihi


Ja just det. hahaha jag shoppade såklart lite grann! :)
Tex det här:
  • Toppar.. en så fin med rådjursmotiv på! :)
  • Små handdukar i härliga färger.
  • Ljuslyktor att ha på badkarskanten.


Jag har tagit ett jättejobbigt beslut nyligen!

Angående min kära söta lilla Ronja. Hon är så speciell min lilla tjej.. just därför var jag tvungen att släppa taget om henne och låta henne flytta till ett annat hem, för hennes skull! Har mått dåligt över detta, tårar har trillar nerför min kind och jag har funderat många miljoner gånger över vad som blir bäst för Ronja och mig! Varför???
Jo för att:
  1. Det har varit supersvårt att hitta hundvakt till henne pga att hon är blyg för nya personer och tar lång tid att introducera henne så hon känner sig trygg.. Hon har inte gått ihop med andra hundar, morrar och vill inte leka utan signalerar att hon vill vara ifred. Kissar borta, antagligen för hon är orolig, vilket inte är populärt!!!Rädd för män. Ja, jag har tyvärr fått säga nej till ett gäng hundvakter som jag sett direkt att det inte kommer fungera hos! Tufft för min skull då jag kännt oro och inre stress för att få ihop det varje vecka med hundvakter och att ROnja ska må bra!!
  2. Hon är inte stark alls i psyket, utan rädd för att göra fel och lättskrämd. Hon tål inte att man är tuff, då menar jag med disicplin.. att kunna säga åt henne vid fel beteenden såsom när hon skäller. Om jag säger åt henne för hårt blir hon rädd och det blir ju helfel! Fungerar bäst med positiv inlärning, dvs belöningar.. uppmuntran vid rätt beteende, att avstyra hennes fokus till annat än det som gör henne rädd. Jag har jobbat så otroligt mycket med henne på just det sättat. Jag har gått hundkurs med henne, gjort allt jag kan för att få henne att känna sig trygg och gett henne massvis med kärlek och omtanke. Hon har gått en lång bit på vägen från det att jag fick henne, hon är inte alls lika rädd för saker och hon har inte lika mycket stress beteenden. Rutiner, kommandon, långa promenader och springturer har det blivit. Men det verkar inte räcka till för att hon ska känna sig lugn och inte stressa upp sig för minsta lilla.
Jag känner att jag inte kan introdusera fler hundvakter i hennes liv. Hon behöver trygghet, lugn och ro! Jag kan inte ge henne det just nu!
Är så ledsen för det!
Ronja skulle få det bäst om hon har en matte som aldrig behöver lämna bort henne, att hon får springa löst ute på landet och inte behöva utsätts för så mycket nya intryck.
Det är just vad hon kommer få!! Ett drömhundliv!
HOn var nämligen blivit uppköpt av en Kennel i Karlstad hos ägaren Kari som har ett stort varmt hjärta som bultar speciellt för hennes cavalier hundar! Ronja trivs superbra, är glad och lugn där, busar med de andra cavalier hundkompisarna och har funnit sig till ro ordentligt och det är det viktigaste för mig! Att veta att hon har det bra! :)
KOLLA IN:
http://www.glittertindskennel.se/
Dom har en go och söt tjej hos sig nu.. lyllos dom! Jag älskar ju Ronja men vi var nog inte rätt för varandra just nu! Synd! Hon är så go och full av glädje.
Ska absolut hälsa på henne så fort jag kan!

Jag älskar hundar och vet att jag kommer skaffa hund i framtiden men då ska jag skaffa en valp så jag är med från början. Inget i bagaget och jag vet vad hon varit med om.
Kommer bli ensamt nu, hoppas få vara hundvakt åt vänner och bekanta!
Saknade av Ronja kommer vara stor!

2 kommentarer:

Lotta sa...

hej hopp, snart kommer ju vi så då får du mysa med alice och silja

I Sussis skojiga sagovärld! sa...

jaaaa blir super det! Längtar! :)
kramis