måndag 13 juli 2009

Finfrämmat!

Nu är det Måndag, men tillbaka till helgen!!
Eller ja.. innan helgen.. kom dessa två för å hälsa på
mig.. så rooooligt! :)



Det var min kära far Leif med frugan Katherine..
Farsgubben ringde:
-Hej är du hemma? va bra... vi är 5 minuter ifrån dig.
-AAAAAHHHhhhhhhhh..... jaha...
Jag kan då tillägga att dom bor i Storvik som är ca 1 timme härifrån med bil! Rätt busig handling dyka upp sådär utan förvarning hehe ;)
Slängde fram damsugaren haha å tokröjde loss, hann nästan klart!!!!! hahaha...
Tror dom tyckte det var godkännt! hihi

Min far.. nyligen pensionerad flygplansfantast som älskar amerikanska gamla vrålåk (raggarbilar) stark och envis som en oxe och är helt briljant på att både köra traktor och med en kolosal inlevelse berätta roliga historier och sjunga helknasiga menins"fulla" sångtexter om just ingenting.. hihi.. om rovor och gummor o gubbar mm! :D
Kan även lugnt och stilla lyssna på hans jakthistorier med glädje tack vare hans bildliga och känsloladdade berättarteknik om hans upplevelser i storskogen fast jag avskyr blotta tanken på att han faktiskt skjuter dom söta små!!
Hans fru är helt galen i allt vad gäller höns!! hihi.. hon är för rolig! :) Har så ovanliga och skojsiga hönor och tuppar som sprätter runt på gården! Fränt!
Hon har stridstuppar som är nakna på bröstet.. mjukt fluffiga flygfän med tuffsiga fötter och fluff på huvudet så man inte ser ögonen.. andra är gigantiska, lika höga som en 5 åring är lång!


Sen kom besök från huvudstaden!!
Söta Clara och Susanne förgyllde min Lördagkväll med sina härliga personliheter! :) Vi gjorde smarrig pastasallad och mumsade på godis och chips och slappade i soffan till sen nattatimme!
Jättemysig och roligt! Har saknat dom!
På söndagen traskade vi iväg mot medeltidsmarknad 10 minuter från mig, jag köpte ett smycke med en HAJTAND! helt sjukt galet eftersom jag har..

HAAAAAAAAAAAAAJFOBI!
Skakade när jag skulle välja ut den rätta av 15 olika hajtänder -myyyy good!! Kände i hjärtat att ja bara måste ha! Jag är nog knäpp haha..
Har den på mig NU!! hehe, i rent terapeftiskt syfte!



Sen for Susanne hem och jag å Clara hoppade i bilen och blåste iväg mot idyllen Stjärnsund där min mor och far är uppvuxna! Claras mamma har ett sommarställe där..




Fick go mat och friskt go jordgubbspaj!




Min farmor och farfar har inte funnits i mitt liv på 10 år nu och jag har inte varit vare sig i Stjärnsund eller vid deras grav sedan dess! Passade på att gå dit.. planterade en blomma.. Lyckliga Lotta heter den! Rosa.. söt! Som dom var! Så söta och fulla av liv och underbart godhjärtade!
Farfar har jag förstått av andra var hård i sitt sätt av vara mången gång, vad gäller uppfostran och hade svårigheter att visa sitt innersta vad gäller känslor..
Det jag minns är dock hur jag satt i hans knä och kände hans kärlek och såg hans stora leende och hans vänliga ögon titta ner på lilla mig. Tyckte så mycket om min farfar!
Farmor var så kärleksfull, outtömmlig på energi tyckte jag alltid och sagolik på att baka bullar och kakor i alla dess former!! hihi.. Massa minnen kom upp.. såg huset där dom bodde.. gungan fanns inte kvar som jag och lillsyrran alltid gungade på! Dom hade rustat huset.. otroligt vackert! Mycket av det gamla fanns kvar! Så härligt att se! Den gröna bänken på farstubron där dom alltid satt tätt intill varandra då man anlände!


Ser bilden så tydligt i mitt stilla sinne!

3 kommentarer:

Lotta sa...

Heeeeeeeeej!! gud vilket bra inlägg. jag blev verkligen berörd. blev nästan lite tårögd. gammla farmor och farfar,. de var ju underbara människor,. Kommer du ihåg farmors godisfack i skafferiet?? heheheh alltid när vi kom fick vi godis och tog det slut så fick vi mer.. hihihihhi, även om pappa sagt nej, hahahaha gottefarmor. =) love you sis. fiiiiina bilder, puss

I Sussis skojiga sagovärld! sa...

tack! ja gottefarmor var det verkligen.. men minns mer alla hennes bullar å kakor hon bakade jag! DU är för rolig minns alltid så skojsiga detaljer! :) hihi
roligt prata minnen med dig, du är 2 år yngre men minns alltid mer än senila jag hahahhaha
pöss syrran

Veronica Kjellberg sa...

Vet inte om du ser min kommentar när jag skriver så långt efteråt.

Ja söta farmor och farfar. Det är inte alla kusiner man kan prata om farfar och farmor med, då dom för vissa är mormor och morfar, vilket känns konstigt men det är ju så det är.
Saknar dom. Man fick alltid godis och ett ritblock med pennor när man kom. Boden med verktyg tyckte jag va spännande och det doftade tjära därinne.
I potatiskällaren var det läskigt.
Man har mycket minnen...
:-) ♥