tisdag 14 december 2010

Självmordsbombare i Sverige!!! :(


http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article8269088.ab

Helt sjukt! Känns riktigt otäckt!
Jag är glad att jag inte bor i Stockholm längre, känns inte så hotfullt i lilla Borlänge! Men men,, vem vet! Killen som sprängde sig var på väg någonstans! Han hade flera bomber som av misstag utlöstes! Det fruktansvärda i detta är den risk som fanns.. att alla människor som befann sig inom en radie på 100m från den nu söndersprängda Al Quaida medlemmen kunde dött även de! Som tur var detonerade inte bomberna samtidigt vilket räddade många liv!! Han befann sig nämligen intill Drottninggatan mitt i julruschen.

Undra vart han var på väg?
Undra hur många som hade avlidigt om han lyckats spränga alla bomber på tilltänkta ställen?

Det kunde isåfall ha vara mina vänner.. Hemsk tanke!




  • Men dessa Al Qaida anhängare. Hjärnskrynkleri te tusen.. Jag tycker det är skrämmande vad religioner har startat upp mycket hemskt i världen. Jag anser att religionen skall göra gott för mänskligheten, inte förinta den eller starta krig!

Jag är inte religiös, men jag OM gud eller Jesus finns/existerade så ser jag honom som en god människa/gud med fredliga avsikter om att människan skall göra gott! Jag tror på andligheten.. att själen går vidare.. att min farmor tex vakar över mig. Så kanske finna det även något större? Möjligt! :)





Självmordsbombaren i Stockholm.. den killen lyckades ju inte med sitt uppdrag. En tanke en vän gav mig är:
Kan det ha varit Gud som stoppade honom?

Kanske borde extremistmuslimerna tänka på vad de får för budskap tillbaka när deras terroristattacker inte går som planerat? Har de Gud på sin sida?

Obs. Har ingen emot religioner eller muslimer utan tvärtom! Olika kulturer ger mig stor kunskap och chans till utveckling. Men våldsamma handlingar och krigsföring ger mig kalla kårar. Komunikation och tron på att människan är god är min drivkraft!



Wikipedia:

Jihad (arabiska الجهاد (ǧihād), "strävan" eller "kamp"; ytterst från jahada (ǧhd), "att anstränga sig"; "guds högsta strävan") är inom islam självrannsakan och striden mot frestelsen. Den

Med stöd i uttalanden av profeten Muhammed talar många muslimer idag om två olika typer av jihad: jihad akbar ("stora Jihad") och jihad asghar ("lilla Jihad"). Jihad akhbar är kampen mot sin inre ondska, djävulen inom sig, egoism, och rädsla, och är strävan till att bli en god muslim som hjälper och gör gott och lever i fred och harmoni. Jihad asghar är kampen mot det orättvisa och oacceptabla i samhället eller nationen. Enligt tradition kan jihad asghar vara att som en sista utväg gå över till ett försvarskrig, men endast när alla andra försök till fredlig lösning misslyckats.

När fredlig lösning misslyckats!!

1 kommentar:

Veronica Kjellberg sa...

Låter ganska otroligt att alla inom en radie av 100m skulle dö om alla bomberna utlöstes med tanke på att han själv dog när en utlöstes...
Tur iaf att ingen annan kom till skada. Äckliga terrorist människor!