söndag 5 december 2010

Minusbetyg för The Studio!!

Vem vill inte vara modell för en dag!!? :P
Jag är fotograf och är just därför alltid baaaaakom kameran så kändes skoj att få stå i fokus själv en gång! ;)
Jag och Pernilla drog te The Studio högst upp i skrapan i Västerås igår, Fredag. Har hört talas mycket om detta, "Modell för en dag" ..både bra och dåligt!! Jag visste att de hade löpande band produktion men ville själv se hur de löser allt under vägen och hur proffesionella de är! Tänkte att.. jag kanske kan lära mig massa!!! :D

Mina reflektioner:
(Pris för 10 bilder inkl. makeup och hår är 1650kr!!!)

1. Makeup:
Sminkösen frågade hur jag ville bli sminkad och med vilka färger??
Jag frågade vad hon tyckte jag skulle passa i? Hon såg ut som ett frågetecken först men gav mig sedan några förslag! Jag nappade på gröna nyanser och hon började.... när hon var klar såg jag tydligt att hon sminkat ögonen oooooolika!!! Hmmm... väldigt olika bågar med ögonskugga! Jag påpekade detta och hon blev därefter sur, började sudda bort istället för att fylla på vilket resulterade i att gröna nyanserna mattades ut och det blev sotigt! Inte OK men orkade inte vara till besvär.. vilket jag tydligt kände att hon tyckte!!! Inte kul känna sig jobbigt men vill ju ha en snygg sminkning.. hmmmmmm....

2. Hårstyling:
Jag hade alltså en sur sminkös som frågade hur jag skulle ha håret. Jag sa att jag fixat det lite hemma men visste ej hur det såg ut bak och har kört bil flera timmar så gör det som behövs! Kommentar:
-Ska jag bara spraya eller vad ska jag göra????

-Men, jag vet ej.. ser ju som sagt inte hur jag ser ut i bakhuvut och håret är flygigt och burrigt så lite vax eller nåt?! (Jag grinig)
Surig sa hon åt mig att själv ta vax om jag ville fixa det. Oj oj oj trampat donnan på tårna här, tänkte jag!! HOppsan..... jajjajajaj.... Proffesionella???
Nääääääääääj verkligen inte!

Iväg och byta om, vi hade 3 ombyten med oss!! Så swisch in i studion!!!
Pillan hade med sin Stålis som fick vara med på några foton!! Sötis! :) 3. Fotograferingen:
Natalie fotade oss, jättegullig tjej!! :) Kul var det, men hon var så stressad och hade ett givet direktiv som innebar tex...
  • Lägg händerna i knät.. klick*
  • Vrid kroppen och sänk ner axeln.. titta på mig.. klick*
  • Sätt handen så här.. klick*
  • Handen upp över huvudet, titta däråt.. klick*
Alltså.. inte en sekund från att hon sagt hur jag skulle göra tills att hon smällde av en bild! Smack* Hmmm.. jag hann inte fundera över hur jag skulle se ut.
  1. Le lite grann, eller garva?
  2. Den allvarliga minen?
  3. Vilken känsla vill jag förmedla?
Hon tog enbart 1 bild per pose! En bild bara, herregud! Aaaaaaah... "är det sant" tänkte jag.

Jag som smäller av hur många som helst på mina fotograferingar för att kunna fånga personlighet och känsla och gnistan i ögonen! Vart inte så imponerad!! Hehe.. Var kul å testa men gör inte om det!!!
Rekomenderar inte att man tar med
små barn
för det var mycket väntan mellan alla
moment som var jättejobbig! Blev toktrött!

4. Välja foton:
När fotograferingen var klar fick man kolla igenom alla 55 kort och hahahahha ojojo så vi garvade jag och Pernilla för vi såg ut som fågelholkar, rädda små musar, nollställda helt enkelt eftesom vi inte hann förbereda oss på någon av bilderna.. smack smack smack.


Stackars fotograf Natalie hade ju inte tid att prata med oss emellan ordergivningarna om vart man skulle ha händer och fötter. Hann inte med att få en att slappna av eller ge ett äkta leende. Mycket såg falskt ut och hahhahahhaha fult helt enkelt! Hehe.. inte klokt hur man kan se ut när man inte är förberedd! Vi hittade allafall 10 bilder var, och den här intill gillar jag mycket för där ser jag riktigt glad ut! :D

Kostade 1650, dyrt! Men fick dela upp det på 4 månader!
Nej summa sumarum, en sån buisness vill jag aldrig ha. Fy skäms att dom inte kan satsa mer på kvalite utan bara roffa åt sig pengar. Men, visst föll jag dit endå!
Har dock fixat dom en hel del i photoshop!!
Photoshop rules!! I love!! :)


Svettiga och trötta for vi vidare och hälsade på Anso i Hallstahammar och hennes underbara familj!!
Lilla Agnes 6 månader på strååålande humör!! :) Så kom spöken från alla håll och kanter mohahaha..Blev mycket lek och bus med Tuva 3 år!! :) Såååå söta kids!
Jag och Tuva dansade till Nalle Puh sånger och vi hade alla pulkarace bland snödrivorna!
Hann med ett ljusparty på kvällen.. :)
Superkul å mysigt och skoj att få träffa nytt folk, jättetrevliga allihopa! !
Snyggminer innan det var dax att fara hemåt på isiga vägar!

16 kommentarer:

Veronica Kjellberg sa...

Vad tråkigt att du blev besviken när du va på The studio. Oproffsiga var dom verkligen.
Jag har själv velat ta såna kort på The studio, man ska väl ha tur att hamna på rätt Studio med, alltså inte den i Västerås ;-)
Du är duktig och ta kort, verkligen.
Delar ditt intresse, kan dock inget om Photoshop och har ingen Systemkamera. Några tips om Photoshop?

Kram kussen.

Pauliina sa...

Hejsan!
Ja det var ju tråkigt att du kände att jag var sur, för det var jag verkligen inte. Och efter att ha jobbat en hel dag så blir man rätt slutkörd när man sminkar ca 15 personer. Och angående sminkningen, så skulle du ha sagt det istället, det gäller och vara på, men inte för på. Och för och tillägga, vi har endast 15min /pers, 20min med håret så det är inte lätt.

I Sussis skojiga sagovärld! sa...

Hej pauliina.. hur hittade du hit?
att vara på.. men inte för på? menas?

Vet ju att ni är stressade.. syntes tydligt på dig då du började sudda ut, såg ju inte bra ut. Suddade bara mer å mer så blev nervös för blev bara värre! FÄrg är skitcoolt men när färgen försvann så var de inte snygg längre. Att göra en ny makeup kändes inte aktuellt.

Tidspress måste vara drygt att arbeta under! Stackars er! Antar ni vill att vi ska bli nöjda! Vet att stress kan göra en lättirriterad!! Har själv jobbat inom TV branschen med direktsändningar.

Jag var glansig på bilderna också, (svettig) så hade ju vart super med en puderdutt när "modellerna" kommer in i studion. Borde finnas en puderdosa i studion som fotografen kan dutta på med om det behövs!

Ett tips!

Pauliina sa...

Ja, man hittar lätt personer på google. Puder finns hos fotograferna, bara och fråga! Ja, ni måste vara helt nöjda när ni går från makeupen. Men att sitta och vara petig i 40min uppskattas inte!!

Anledningen till och sudda är just att det inte ska bli skarpa kanter och i mitt tycke så tyckte jag att det vart bra, sen är det ju jag som har en utbildning i makeup. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur din make såg ut men som jag sa tidigare, hade jag lämnat det som det var så hade det inte sett bra ut på bild.

Kan även inte garantera att alla tycker denna upplevelse var något för dig, det passar inte alla.

Stressad var jag inte, och jag tror fortfarande att ifall du hade bett mig göra som du ville så skulle du gett plus istället för minus.. Ibland är det inte studion det är fel på, utan inställningen.

I Sussis skojiga sagovärld! sa...

Men pauliina.. du säger ju emot dig själv hela tiden! Du ger mig bara mer info som bekräftar att The Studio är oprofessionellt!

1.Är upp till FOTOGRAFEN att se om vi "modeller" är svettig och ta fram pudret! Modellen kan omöjligt se hur sminket ter sig i bild! OM detta var på mitt ansvar måste info ges till mig om att en puderdosa existerar!

2.Jag ska vara helt nöjd men inte vara petig? Jag var INTE där i 40 minuter, sluta ljug!
Finns det eventuellt ett manus för vad man får säga och inte??? Hmm Jag fick ingen info om att jag enbart hade 20 minuter hår & smink eller att jag själv skulle tänkt ut hur jag ville bli sminkad, dvs färger. Jag sa att jag ville ha en tuff makeup, sedan antar jag att en professionellt utbildad makeupartist kan SE vilka färger jag passar i. Jag hade sett fram emot detta!

3.Med tanke på att jag jobbat som fotograf inom TV branschen i 6 år och nu som stillbildsfotogaf vet en hel del om smink!!!! Du suddade för att du sminkat helt OLIKA på ögonen vilket jag uppmärksammade och sa till dig, DET skulle verkligen inte sett bra ut på kort för detaljer såsom olika sminkade ögon syns tydligt!!
Jag hade kunnat "petat mer" men valde att avstå! Kände att det var stressigt så ville knappast vara jobbig och begära en NY makeup!

4. Vad för utbildning har du, och hur lång?? Nyfiken!!

5. Nej du har rätt, detta var inget för mig! Har dock hört mkt negativt om er innan jag gick dit, men jag är en människa som inte lyssnar på sånt, jag dömmer ej. Jag bilder mig alltid en egen uppfattning!!

6.Jag hoppas att The Studio rycker upp sig och blir bättre och ger personalen mer tid att kunna göra ett bra jobb med utrymme för känsla och engagemang på ett professionellt sätt som tar fram personligheten hos modellerna och inte bara ordergivningar och praktiskt tänkande (tänker på fotograferingen). Kanske ska banta ner det, inte så många kunder i ruljans!

Jag hade inte en tanke på att du skulle hitta hit (varför googlade du på mig???) och jag har ingen uppsikt att såra dig i ditt yrke men jag måste säga vad jag tycker! Vi verkar ha olika åsikter. Önskar dig en bra framtid som sminkös och hoppas det bara var en ovanlig miss med min sminkning!

I Sussis skojiga sagovärld! sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
I Sussis skojiga sagovärld! sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pauliina sa...

The studio är inte oproffessionella, det arbetar folk där som har många års erfarenhet och utbildning!!!

Ja det är fotografens ansvar och se det, men du kan även be om och få se en bild..
Angående de 40minutrarna, jag sa inte att du var där inne i 40 min, det var ett exempel!! Och folk som inte vet hur man sminkar sig och hur det ser korrekt ut ska inte vara petiga men nöjda måste de vara på någon nivå för att ens kunna stå framför kameran, så helt missnöjd var du inte!

Du ska inte veta att det tar 20min, det ingår inte i infon men vi ger er den tid och energi som ni behöver, när vi sminkar kunder så är dem i fokus!. tiden på 20min är efter ett test som vi gjort och det tar inte mer än 20 för oss och bli klara, vilket är oerhört bra! Du skulle inte ha tänkt på hur du ville bli sminkad, jag frågade bara efter nå önskemål. Man måste kolla vilka färger som kunden inte alls skulle kunna tänka sig och ha och tvärtom.

JAG SÅG VILKA FÄRGER DU PASSADE I!!

Att du vågar säga att jag sminkade olika på ögonen är ju helt ofattbart. Jag vet själv hur sminket såg ut och jag skulle inte ha skickat iväg dig med olika ögon. och även om jag inte tyckte att dem var olika så måste jag rätta efter kunden, men kunden har inte alltid rätt.
Jag kunde, ifall du bett SNÄLLT, kunnat ta bort all ögonmake och börjat om, men jag kände inte av några sådana vibbar från dig..

Jag har en 3årig utbildning som jag KÄMPAT för och inte under hela de 3åren har jag fått nå mindre betyg än MVG. Har sminkat inför Mekonomen reklamer, och andra reklamer så jag är starkt kvalificerad! (du får ursäkta att jag inte låter trevlig men jag blir lite irriterad när någon, eller i detta fall du, säger att något som var i sminkväg korrekt, var helt fel. Det spelar ingen roll ifall du är "fotograf" eller fotograf)

Jag googlade inte dig, utan The studio. Det kommer oftast upp foton som någon av oss sminkat, och vi ser ju inte det färdiga resultatet så att googla är ett bra sätt och kanske hitta något resultat.

DU var den första som var oerhört missnöjd, och tro mig - jag vet att du är en enda!

Lotta sa...

Det här verkar ju vara helt galet!!! Paulina, du borde ta åt dig konstruktivt av kritiken istället! Alla förstår ju att det är tight med tid! Det är kanske så att din Che borde vara den som får reda på vad som sägs så denne kan förstå hur tufft ni har det, inkl fotograferna! Kg blev själv oxå missnöjd när jag var på the studio i Göteborg! Men ute över sminket eller över bilderna! Däremot över fotografens stress. Jag blev svettig och stressad själv av att fotografen var stressad! Ändå blev det några riktigt bra bilder! Jag hade blivit lovad att få bli fotad med min dotter och detta sade jag även klart i sminket så jag ville inte ha alltför skarp sminkning! Det var inga problem och de frågade även om min dotter behövde något ! Hon är 10 mån så det gjorde hon inte! Hur som helst så när jag väl vat inne hos fotografen så var det helt plötsligt inte ok att fotas med min dotter! Hon knäppte ändå oengagerat av 4 bilder av oss båda innan jag fick gå och
bytas om. Jag köpte ändå bilder för de blev jättebra ( alltså på mig ensam) men mig och Alice blev inte så bra! Fick inte ens Alice att le och hon brukar skratta lätt! Har ju som tur är en superbra fotograf till syster som fixar biffen! Men det hela blev lite trÅkigt eftersom det var anledningen att jag gick dit! Fick ändå pratat med en annan tjej (påstället och hon gick faktiskt direkt till fotografen och pratade! Man förstår ju konceptet och ja jag köpte bilder! MEN, jag hade med all säkerhet köpt ALLA bilder om de vore på mig och Alice och var bra! Sussi: skitbra att skriva, säga vad man tycker!!!!
Man kan bara själv välja hur man tar saker! Hade the studio varit mitt företag så hade jag ringt upp kunden som varit missnöjd och erbjudit att komma tillbaka och göra om proceduren, och försöka göra kunden nöjd! Speciellt om det är såå FÅ som blir missnöjda! Istället för att personalen skall ge sig ut i ett bloggkrig! Jag tror tyvärr intemin syster
blir mindre onöjd på detta vis! Man måste vara smart och lyssna på kritik för att göra kundundersökningar kostar skjortan!! :) fridens liljor!!!!!

Pauliina sa...

inget bloggkrig - konstruktivt beteende...

I Sussis skojiga sagovärld! sa...

Konstruktiva samtal i konflikter har i allmänhet två viktiga mål:

1. Att omvandla en laddad diskussion från en strid om övertaget till ett samtal om hur man kan lösa gemensamma problem;

2. Att upprätthålla fungerande relationer mellan de inblandade (eller till och med förbättra dem).

Källa:
http://arbetsplatskonflikt.av.gu.se/1akut/141konstenattsamtala.html

Tycker inte det stämmer i ditt fall! Du lyssnar inte alls på mig, utan försöker slå under bältet och lägga skuld på mig som kund! Jag tyckte synd om er som personal för erat stressade arbetstempo och la upp förbättringar som jag tycker vore bra för er!! Min upplevelse och vad jag kände kan du aldrig ta ifrån mig! Det är inte fel!

Håller fast vid det jag tyckt innan.
Jag blev missnöjd med The Studios sätt att arbeta! DU är inte The Studio. Du försvar dom och ger mig all skuld! Inte professionellt eller vuxet! Jag VET att jag inte är den enda som är missnöjd med The Studio! Det citatet var verkligen befängt!

Nej,
Jag tycker inte du haft ett konstruktivt beteende!!!

Tina sa...

Jösses.. då vet jag vart jag inte ska gå om jag skulle vilja vara "modell för en dag". Inte enbart pga vad som först beskrivs av Sussi, utan mer pga en irriterad makeup-artist som förföljer sina kunder.. usch. Hade jag varit du Pauliina, hade jag bett min chef ta diskussionen med missnöjda kunder -inte gå in i det själv. Undrar vad han/hon skulle tycka om att en anställd går i sådant här försvar?? Handlar detta om en stressad jobbmiljö eller är det enbart personligt för dig? Hur som helst, kunder har ni nog tappat nu...

/Tina

Ullis sa...

Blev skapligt osugen på beblanda mig med The Studio nu - mindre bra ansikte utåt har de ju i alla fall.

Jag vill dessutom tillägga att Sussie inte är "fotograf" utan fotograf och visst vet vad han snackar om... så du Pauluniiiii borde ta till dig av den konstruktiva kritik du nosat reda på via google och kanske chilla ner några hekton för att behålla någon slags yrkesstolthet.

Veronica Kjellberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Veronica Kjellberg sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Pauliina sa...

nu är det inte så att jag LETAT upp sussi utan jag surfade som vanligt bara och råkade se en bild som hon lagt upp.

Jag har tagit åt mig allt som sussi sagt, även om jag inte hållt med om mycket. Alla har rätt till sina egna åsikter och är ni missnöjda så borde NI ta upp det i receptionen när ni ska betala eller bara säga hejdå.