onsdag 15 december 2010

Comeback?!

Alla runtomkring mig snackar om julstressen!
Jag upplever mer en stress över eventuell kommande
ekonomikris!
Har inget jobb alls just nu! Bara springvikarie. Måste fixa!!!!!!

Igår jobbade jag 4 timmar.. idag 6 timmar.. imorgon blir det 6,5 timmar =16,5 h denna vecka. Inte mycket klirr i kassan! :) Har heller inget jobb inbokat nästa vecka. Snacka om att själv sitta å blåhålla tummarna för att frambringa massor av tur hehe..

Akassa? Nej det har jag inte, eftersom jag ska få snurr på mitt företag! Företaget måste nämligen ligga vilande om jag skall kunna stämpla!


Så vad har jag gjort:
  1. Har lagt upp mig som vikarie igen i Borlänge kommun som personlig assistent.
  2. Vikarie på Stugknuten, vilket är ett toppenbra företag jag trivs i! Har gått intro på 3 nya goa brukare där sedan jag slutade min tjänst den 25e November.
  3. Ringt en annat bemanninsföretag om en tjänst, men inte fått svar än.
  4. Gick intro på en brukare för ytterligare ett bemanninsföretag men kände inte helt bra så jag tackade Nej.... till en tjänst ojoj lite galet kan man tycka.. men efter allt jag gått igenom så förtjänar jag allt ett jobb där jag kan känna mig trygg och uppskattad för mina kunskaper och min person!
  5. Ringt till bemanningschefen för dagis i kommunen! Skulle återkomma i Januari!
  6. Lämnat ut ett gäng visitkort på platser jag varit för att marknadsföra mig som fotograf! :) http://fotografsussi.blogspot.com/ Måste jobba vidare på min marknadsföring.
  7. Ringt nyhetschefen för BT (Borlänge Tidning) idag och han tyckte att jag lät jätteintressant! Söker jobb som fotograf och journalist! Hihi känns kalas! :D Ringde sedan vidare till personalchefen för Dalarnas Tidningar.. hon bad mig maila över uppgifter mm men jag tyckte vi skulle ses istället så i Januari fick jag löfte om att vi skulle boka in ett möte! Superkul!!! WIiiiiiii....
  8. Ringt till en chef som har personalansvar för ett boende där missbrukare bor där de behöver vikarier. Lät otroligt intressant och givande tycker jag. Skall träffa honom på Måndag. Det var ett tips från en väns mamma.. så snäll!!! :) Jag är sååååå tacksam för tips från alla runtomkring mig! Det är så värdelfullt, jag blir så glad.. och man kan inte säga emot faktum att kontakter kontakter är den allra bästa vägen in i arbetslivet!! :)
  9. Har även spontansökt jobb hahaha.. var i Falun i Onsdags och gick in på Indiska. Tänkte.. why not! Supermysig butik :) Frågade om de behövde hjälp men -Neeeeej! Även samma på Coop Konsum i Forssa som är min stammisbutik hahahha men -Neeeeej!
Vore jätteskoj att få jobba med media igen. Var 1,5 år sedan. Sista jobbet var när jag filmade Rolands på turnè! :) Haha.. Nu känner jag suget igen! Att få känna pulsen, jobba i team, träffa intressanta mänskor jag aldrig hade mött annars, lära mig massor och utmana mig själv och ta mitt fotograferande till nya höjder! Här nedan, jag till höger! Sändes på TV4.Har jobbat som stillbildsfotograf sedan jag flyttade hem i Mars 2009 men bara tagit få privata uppdrag då jag medvetet valde bort mediajobben och gick helt in i handikappomsorgen istället vilket gav mig lugnet jag behövde just då!
Stockholm som stad tog all min energi då jag bodde där plus att den tuffa ruffa chargongen.. det hårda klimatet på tex SVT och MTV eliminerade en hel del av glädjen i mitt arbete. Behövde en paus! VIssa personer blev negativt påverkade av stressen vid direktsändningar och betedde sig rikgtigt illa mot sina medarbetare (anser dessa vara på fel plats) , andra ville bara visa sin makt.

Blev extremt låg sista tiden i Stockholm. Blev ångestladdat att gå till jobbet ibland. Varför är det så, att så få personer kan förstöra så mycket? Personer som tror de är förmer än andra.. maktbegäret gör dem omänskliga på många plan. Nedvärderande mot andra i sitt team. Blir så förbannad, jag älskar en härlig teamkänsla.. där alla jobbar mot samma mål! Ska det vara så svårt? Att vara mänsklig?? Att gå ifrån sitt eget ego? Att respektera andra och se allas värde och se att alla mänskor har känslor. Varför medvetet vara djävliga?? Varför så mycket hiarki.
Å, fy fan! Respekt=rädslor.. nej
Respekt=förebild.. ja!! :)

Hade grymt mycket respekt för vissa arbetskamrater! De visade respekt gentemot mig, fast jag var ung, fast jag var tjej, fast de hade lika mycket arbestslivserfarenhet såsom jag var gammal. Ändå gav de mig tillit och plats att utvecklas, de var trygga i sig själva och behövde inte försöka spela ut mig för att höja sig själva. De såg min kunskap och stöttade mig och vi arbetade i harmoni med varandra och hjälptes åt. Det är arbetsglädje!!!! :)
-Respekt! :)
Uffe till exempel! En go gube hihi.. så ödmjuk och trygg i sin arbetsroll som fotograf på UR! Alltid omtyckt!! En av mina favoritkollegor!
Jag är en sån människa som kan svara tillbaka, skämtar mycket, som är optimist och oftast glad.. vill vara glad!! Men är även otroligt känslig, men jag visar det nog inte utåt när jag mår dåligt i själen. Vi människor är så fruktavärt begåvade med att kunna gömma våra sårade själar för omvärlden! Vill inte blotta såren.. är det inte så!??? Skulle nog behövt säga ifrån mer allvarligt, satt mig ner och pratat med en viss person. Hmm... man kan alltid vara efterklok! Jag har lärt mig en helt del på det planet sedan jag flyttat hem! Att säga ifrån. Stå upp för mig själv!
Det är så viktigt! Att inte låta andra nedvärdera en själv. Ibland är det rätt att fly.. då man försökt,, men personen ändå inte vill förstå.. eller lyssna.

Ja.. som sagt. Det var skönt att slippa det hela hur som helst.. men även en sorg att slitas bort från den inre passion och glädje jag har för mediavärlden och fotograferandet och den sfären.. när den fungerar! :) När det fungerar så känner mig så lyckligt lottad.

Om det är fotograferandet som gör mig mest lycklig i arbetslivet, det återstår att se! Vill gärna testa det igen allafall för jag vet vilket glädje och tillfredställelse det kan ge mig!! :) Vill även prova att skriva!! :)

Grejer är den att jag upptäckte att det ofta blev för hård chargong där många män arbetade! Skämt under bältet och psykningar som det skrattades åt. I dont like! Varför är män så hårda mot varandra! Är så lätt att det blir missförstånd. Varför behöva stålsätta sig för att det alltid ska slängas ut massa skämt som kan låta kränkande! Vi tjejer vi snackar nog mycket skit vi med hahahh vi kan vi med. ;) Men tror vi pratar bakom ryggen.. vi säger inte saker rakt upp i ansiktet på någon vi inte gillar! Tänker oss mer för innan vi gör det, eller?? Har jag fel?
Killar är mer rakt på sak, svinbra ibland om man vill ha raka besked!!! :) Tjejer kan vara mer falska, inte våga säga sin mening! Men kan bli såååå fel!!

Jag gillar att jobba med killar.. och tjejer haha.. så uppblandat är la ändå det ultimata!!


T vänster, Jersy (fotograf UR) och t höger Bengt Magnusson (fotograf UR), två av mina favoriter! Bengt muntergöken som alltid var glad, pratglad och min mentor! :) Så tacksam! Sedan Jersy hahha så rolig gube.. han såg ofta butter ut men under ytan fanns en supersnäll och omtänksam snubbe som jag fattade tycke för och ofta skämtade med om ditt och datt! Saknar dessa två sköningar!!
Glada Ingela! :) Ljudtekniker på UR! Från en OB produktion med frilandsande bildprodusenten Jonas Hermansson! :) Alltid kul att jobba med!!! Gjorde musikaler ihop såsom "Singing in the rain" och "Greas"!

Inga kommentarer: