onsdag 9 juni 2010

Dialekt expert! :P

Ny vecka och jag städar för fullt. Har nyss städat bilen invändigt. Torkat, gnuggat bort all skit som fanns och polerat upp den så den skiiiiiner likt solen, man blir nästan bländad av instrumentpanelen! Hahahahha.. Härligt!
Måste bara damsuga ur den också!
Tänka sig när jag målat på rostfläckarna också.. då blir det en snygging utan dess like! Hehe

Helgen som var.. oj oj helt galet rolig! Var på efterlängtad kryss med älskade mamsen och Stefan. Cinderella.. vår älsklingsbåt! Solen kom fram en sväng så vi kunde sitta på däck... helt underbart!! :) Var flera år sedan jag och mamma kunde komma iväg på kryssning tillsammans och vi dansade sönder dansgolven så det slog lågor om oss.. hot hot hot! Vi tokröjde och flängde runt båda två med buggfantasten Anders som berättade att han kände Tony Erving. Tony Erving (till höger) var visst kär i honom också, enligt honom själv! ;) Jo, Anders är gay! Hihi.. Tonys jurykollega, killen i vitt var på båten!!! Såg honom flera gånger. Synd att det inte var Tony, hade kunnat bli en spännande flört att följa! Haha..
Vi satt alla 3 vid dansen, ingen på dansgolvet. Orkestern spelar.. ett gäng killar går upp. Svensexa!! Tydligt, killen är barbröstad med en ill lila fräsig kavaj på sig! Hans kumpaner går av, han står kvar och drömmer sig bort i en instumental fin låt och håller ett fantasi blåsinstrument framför sig och spelar med stor inlevelse ensam på scenen! En saxofon såg jag framför mig men vet inte.... Han börjar trippa åt höger... spelar medans han påbörjar en fridans med sitt instument som partner! Han ballar ur mer och mer och flyger runt på den stora scenen likt en älvpojke.. tassar på tå, springer plötsligt framåt, hoppar upp i luften och snurra sedan runt liggandes på golvet fortfarande med saxofonen och blundar känslofullt och drömmer sig längre och längre bort.
Dåååå.. plösligt sveper en prinsessa upp på senen med brudslöjan böljande efter sig och leendet upp till öronen. Hon stannar en bit ifrån, trånar. Han ser henne och stelnar till. De ser på varandra.. och han inleder en fridans tillsammans med henne som urartar så underbart galet i alla danssteg och piruetter man kan tänka sig!! Jag kan inte sluta garva.. skrattar så jag gråter under hela uppvisningen! SOm att det inte var nog med detta.. nej nej.. de flaxar tillslut av scenen och upp kommer ett glatt energiknippe och rycker runt med sin väldiga ölmage som är i 15 månadens gravidstorlek! Han var kort, rund och go och kalasglad och han önskar sig självklart även han en danspartner! Han flörtar och flörtar med publiken.. nederlag.. tills han kommer till min mamma! Sprallig och salong skuttar hon upp till honom och han blir fullständigt överlycklig! De dansar runt, studsar omkring och har toppenkul! Han bockar och tackar för dansen och sedan kommer fler upp så var kvällen igång!!!!

Tyvärr har jag inte bilder! Ni får hålla till godo med mina tecknade verk! :P

Sedan träffade vi på dessa figurer från Norrköping som jag fick ett infall och var bara tvungen att få koppla på mitt allra charmigaste jag hi hi. Fråga mig inte var jag fick min kommentar ifrån för det har jag ingen aning om haha.. men jag sa:
-Jag hör att du kommer ifrån Boden!
Varvid gubben utropar:
-Nej va får du det ifrån?
-Det hör jag tydlig, jag har bott i Kalix och varit i Boden många gånger.. din dialekt är exakt Bodenmål!! Kul att kunna placera dig!! :) Jag ler!
Gubben ser chockad ut och fortsätter:
-Men det kan du inte mena, hör du så dåligt! Vi är ju från Norrköping!!!
Mamma står tyst och ser lite fundersamt på mig (är min dotter inte riktigt klok?) hihi och jag *blinkar åt henne så hon förstår att jag driver med dom! Hon hakar genast på, mamma:
-Men ni ska väll inte skämmas över erat ursprung, jag har också varit där och Boden är det inget fel på! Var stolta över eran dialekt!!
Gubben blir grinig:
-Ni är ju inte kloka, vi prata inte norrländska! Jag kan inte vara stolt över nåt jag inte är! Jag är från Norrköping! :(
Det roliga här är att Norrköpingsmålet är ju så skojigt både jag och mamma skrattade för fullt vilket han tyckte var provocerande..
-Va är roligt med det då? Jag har bott i Norrköping i 37 år ,och tittar med upprörda ögon på oss.
-Jag älskar dialekter, säger jag och fortsätter... jag blir bara så glad av att höra Boden mål det var så länge sedan sist jag hörde det säkert 8 år sedan!
Mamma vänder sig sedan till surgubben:
-Jag undrar en sak, varför flyttade du från Boden??
I detta läge var toppen nådd för vårat spratt... han blev galen gubben och vi var tvungen å erkänna att vi skojade med dom!! Hahahahhaha sååååå roligt! Oj så vi skrattade gott sen!
Det slår aldrig fel, jag och mamma hittar alltid på nåt tok, någon som vi kan skoja med och ljuga ihop nåt galet som vi själva tycker är helt osannolikt och som man borde förstå. Vi överdriver nåt kopiöst och blir så stolta över om vi lyckas lura någon stackare mohahahahahhahah
Några exempel på kryssningshistorier:
  1. Mamma har arbetat med tvättat Kupolen iförd en klättersele, japp dom gick på det!
  2. Mor var ute på knarkspan.
  3. Jag och mor var helt övertygade om att vi hade kontakt med utomjordingar från yttre rymden och berättade gärna om detta vilket givetvis ballade ur rätt rejält hahah ;)
  4. Mamma försökte att övertyga någon om att jag var VM mästare i Judo, vilket inte gick så bra eftersom dom såklart ville se bevis på detta hahhhhahahah jag var inte riktigt med på detta! :P

Och till sist, en varning!! Varning!!!
Såg detta förskräckliga på väg ut från båten! Gör inte så här!!! Lilla tant då så gräsligt, jag ville bra gärna vilja gå fram å dra upp toppen, eller eventuellt visa upp den här bilden.
-Ursäkta men så här ser du ut! Fy skäms!
Men jag kunde inte vara så elak så stod över...

Inga kommentarer: