onsdag 16 september 2009

Hundkurs med Ronja!

Jag och min Ronja är glada och nöjda men väldigt trötta! hihi..
-Hundkurs för hela slanten ikväll för mig och världens snällaste sötaste gosigaste och tyvärr skälliga vovve!! hihi
3 timmar på brukshundsklubben.
Allmänlydnads kurs!
Missade första kurstillfället pga Portugal semstern men eftersom vi har en suuuuupergullig kursledare vid namn LINDA så gjorde det inget!! Vi fick komma dit 1 timme innan och få lite privatgenomgång! Helt fokus på enbart mig och lilla vimsiga Ronja! Kändes sååååå lyxigt hihi :)


Problematik med Ronja
  1. Skäller mycket på andra hundar vid möten, på håll, även då hon ser andra hundar från bilen då vi är ute och åker.
  2. Hon blir då väldigt uppspelt viftar på svansen.. till att bli orolig och helt ofokuserad på mig/ skäller som en galning.. drar.. gnäller.. hoppar.., blir stirrig och har beteenden som att hon kliar sig på en och alltid samma sida och ibland äter gräs.
  3. Drar då vi är ute.. åt olika håll. springer fram, åt sidan, bakåt.. kaster sig i olika riktningar.. ingen fokus på mig ibland då hon går i koppel! Som ett yrväder, misstänker AD HD ibland hihi.. Hon är världens lyckligaste men dock lite jobbig för matte! :P


Dagens övningar:
Fick lära oss 2 st kontakt övningar! Superbra!
*Ronja skulle söka ögonkontakt med mig då jag höll godisar i mina hander utsträckte i luften på båda sidor om mig!
Jag var helt tyst och väntade tålmodigt tills hon såg min i ögonen!
Hon.. stirrade på handen med godiset.. hoppade lite.. skällde mot handen då jag inte gjorde nått.. ylade.. haha där blev det lite komiskt! Hon lät så skoj så vi hade allihop svårt att hålla oss för skratt! :P
Hon fick tillslut mycket beröm av Linda (kursledaren) hihi som tyckte Ronja var superduktig att ta kontakt med mig.. trotts ylandet hihi.. hon förstod snabbt vad som gällde!
*Gjorde även lite koppelträning då vi fick tillkalla hunden då dom drog iväg från oss, för att få tillbaka kontakten och samspelet och avleda det dom ville fram till!
Sen blev det spännande!! :P
*Kursledare nr 2 kryper ihop till en liten boll långt bort på gräsplanen och vi fick gå förbi nära och då Ronja gick mot honom fick jag bestämt och plötsligt säga:
-NEJ!!!!!!!!!!!!
..och sedan då hon vände riktning uppmuntra henne enormt mycket hihi... oooo va duuuktig du är gumman... bra!!! kom då... bra ronja!! wiiiiii...
Anledning:
Jätteviktig att jag kan avleda henne vid ev fara!! Intressant med beröm efter man sagt ifrån på skarpen! Har jag inte tänkte på! Viktigt att hunden inte går därifrån och är skamsen, eftersom sötisen lyssnade på mitt komando så förtjänade hon såklart gulligull från matte!!
hihi

Linda såg inge aggresivitet allafall utan mer osäkerhet. Gäller att avleda henne. Hon blir uppstressad då hon inte vet vad som förväntas av henne.. men är så mycket nytt hon utsätts för hela tiden nu när hon inte bor på Kennel längre så inte lätt för henne. Men känns så otroligt skönt att få lite verktyg att jobba med nu och få hjälpa av väldigt kunniga och rutinerade hundfolk att tolka hennes beteende så att jag förstår henne bättre och kan vara en bra ledare för henne så hon känner sig trygg!

ps. Måste ju tillägga att hon sköter sig även exemplariskt ibland och är superduktig på jättemycket såsom tex inkallning så detta är "värsting scenarior" jag målat upp! ds

7 times to go!!!!
Ser jag fram emot! hihi nu ska här övas i veckan! SKOJ! :)
Här är Thea som bor hos oss i kanske 2 veckor, hon löper just nu så får inte bo med sin kilkompis Bonzo hos matte Soile just nu... stackars små vovvar får inte ha kul :P hehe..

Då får man hänga med Ronja istället :)

Inga kommentarer: