lördag 15 januari 2011

Filmkväll & hundmys

Varit hos mina goa grannar Renè och Niklas ikväll på filmtime och myst med deras hundar! Sååå söta! Isis och.. oj trött. Namnet är som bortblåst på deras andra hund. Hmm.. kan möjligtvis bero på att klockan är 01.30? ;) DVS på tok för sent!!
Men gud, mitt minne sviker mig verkligen nu! Attans.. minns inte ens filmens namn. Handlade om ett gäng ungdomar i Australien som åkte långt ut i skogen och tältade och när de efter några dagar återvände till staden var den belägrad. Ett krig hade brutit ut, deras föräldrar hade blivit tillfångatagna, hela deras trygghet var plötsligt som bortblåst och de tvingades till nya tankesätt.. sätt för att överleva!
Den var väldigt pännande och jag gillade hur de förändrades till att ta ansvar och ta sina liv på allvar, värdesätta sig själva. Jag gillade hur filmen fick mig att tänka om flera gånger! Skrämmande var hur de tvingades döda och hur de mentalt ställde in sig på att det är nödvändigt och OK under krig! Ja.. film är film! Dvs.. Det var lite överdrivet skrattretande hur de förvandlades från att vara omogna ansvarstlösa små kycklingar som levde byliv till ramboliknande varelser där ute i skogen. Samtidigt som jag skrattade så förstod jag allvaret i det hela.. det är en bit av sanningen där ute, i en värld full av krig som för mig känns så avlägsen!! Jag tänker lika som de gjorde.. inget händer mig! Jag är trygg! Det kan inte bli krig här i Sverige!!! Jag skulle aldrig tvingas ut i krig! Jag skulle aldrig kunna döda!!!!

Betyg?
Hmm... 3 av 5 bomber.
Slutet var sådär.. borde absolut finnas en fortsättning tycker jag!
Wiiii kommer ihåg..
-Hektor heter han ju såklart! :) (som får mat av husse ovan)
Korsning mellan Papillon och chiwawa. Käka chips och godis och mumsade och myste i bamsestora soffan med alla 3 vovvarna! De hade köpt mina favvochips. OLWs dill och gräslök, jag var ùberlycklig! Waaooo. mumselimums :P
Jag hade underbart gulliga Tussan med mig dit! :) hihi
. Det är en riktig mysfröken!!! Kryper upp i knät och rullar ihop sig till en liten ullig boll och grymtar som en liten gris, det är så hon pratar haha.. supersöt!

Drog iväg å kika lite fotoställen jag å Tussan häromdagen. Hittade den här glada bussen efter vägen! Underbart ju hahahha där stod han åsidosatt, helt ur bruk, igensnöad och kall.. men ändå var han.. glad!!! Sååå grymt! Snacka om positivt tänkande hahahha

En tanke:
Vore underbart om alla busschaufförer var lika glada också. ;)

1 kommentar:

I Sussis skojiga sagovärld! sa...

Fick info om att filmen heter TOMORROW WHEN THE WAR BEGAN! :D