onsdag 15 september 2010

Valspurten!

Många i Sverige vill just nu inte bekänna sin identitet, sin politiska identitet, dvs ståndpunkt inför valet! Jag vill veta folks tankar och argument och funderingar kring de olika blockens framtidsplaner! Vad tror man blir bäst för Sverige? Vilka är det egentligen som värderar innevånarna i vårt avlånga land mest rättvist? Jag respekterar allas åsikter och partival.
För mig är det givet!
Jag är igen anhängare till Freddan.. no no no aldrig i livet! ;)
Tittar just ny på utfrågningen av de rödgröna.. S, V och MP på TV4.

Nåt jag respekterar är de rödgrönas lojalitet till varandra! Hur de står upp för varandra, och ändå står för sina egna synpunkter för givetvis så har de sitt eget parti och dess mål i sikte. Men det är så ofantligt viktigt att vara eniga för att bli starka! I mina ögon är de just det, starka!! De inger mig ett inre lugn. Jag tror på Mona, Lars, Peter och Maria! Jag har själv träffad alla utom Mona.
Jag jobbade med valet 2006 och för mig var det viktigt att rösta på en partiledare som för mig är mänsklig och ser alla omkring sig, även den lilla människan! Alla skall vara lika mycket värda!! Ingen skall vara osynlig eller förpassas utanför samhällets ramar!
Min favorit då var Lars Ohly vilken även fick min röst då!
.....och inte denna man!
Snyggbilder jag tagit! :) Kunde inte välja vilken jag skulle välja så ni får se båda!

Några ämnen jag fastnade för:

Skolan-->
Fler lärare så att alla elever blir sedda utefter förutsättningar och inte går ut med IG i betyg och därmed försvårar sin framtid. Bättre utbildade lärare och fler utbildningar under tjänst. Inte enbart betyg utan även skriftliga omdömen som ger en bättre insikt för elev och förälder angående kunskapsutveckling. Bättre kvalitè på läraren då tror jag eftersom de tvingas tänka igenom sin betygssättning grundligt utefter kriterierna!

Friskolor-->
Nej till privatisering!!! De rödgröna gillar inga vinstdrivande skolor!
Ett exempel på katastrofföljder:
Skolorna utlovar bonus till den lärare som satt flest MVG till sin klass. Dvs att bonuskåta lärarna i sin tur bidrar till kanonreklam för sin skola så att fler elever söker just den skolan och bolaget kan därmed gå i vinst! Öj öj öj fel fokus och fördjäkligt att elever får för höga betyg! Orättvisornas väg att gå alltså! Har kommit in utländska riskkapitalbolag i Sverige som är helt öppna med att sälja sin skolbuisness om 4-5 år för att... gå med vinst!!! Det är sant! Sånt gör mig så arg, att regeringen inte uppmärksammat detta!? Åtgärd!? Hmm.. fnys..
Den komunala skolpengen går in i de utländska bolagen som är överförtjusta över just detta och köper upp svenska skolor. Ingen kontroll görs heller på överlåtande av ägare då skolor säljs inom sverige! Vem som helst kan bli ägare! Smart? Kvalitè?? Fnys...
Finns många kryphål!!

De rödgröna vill ha fler chanser till att man ekonomiskt skall ha möjlighet att kunna plugga upp ämnen på komvux eller andra vidareutvecklande utbildningar. Inte stänga vägar till att sadla om, alla måste få möjlighet till att söka mer kunskap!

Skatten-->
Skall inte sänkas. Den skall hjälpa oss bygga välfärden.

Förmögenhetsskatten-->
De rödgröna vill återinföra den för att finansiera välfärden.
Jäkla liv i luckan blev det i utfrågningen!! Kul! haha.. Programledarna frågade efter detaljer ang vilka som skulle beröras av detta... tex bostadsrättsägare!?
Jag undrar...
Sa de att de skulle driva in 4 miljarder utav 146 miljarder tro?? Nåt sånt.. Hur som helst så tycker jag det är en stråååålande idè! De rika trollen kommer ändå inte märka av den förlorade inkomsten så mycket pengar som haglar ner över dem dagligen! Äckligt mycket pengar.. Miljardärer kan absolut bidra till att vi får fler lärare, bättre barnomsorg, fler chanser till att kunna utbilda sig, sänka fackavgifter, åka kollektivt/miljösmarta åtgärder, förbättre sjukvården, få vara riktigt sjuk utan att tvingas ur försäkringskassan och få väck alla vinstdrivande intressen i Sverige som bara ger fler och större klyftor mellan fattiga och rika och ökar orättvisorna!
Tex inom sjukvården köps sjukhus av privata vinstdrivande bolag där man hellre tar in patienter med dyra privata försäkringar än vanliga svenssons med större behov av hjälp.
Jag blir påminnd om USA, en varningsklocka hörs tydligt i mitt sinne allafall!! fy.
När jag varit på resande fot har jag varit så stolt över att berätta om vårt sociala skyddsnät men det känns hotat nu!

Jag tänker rösa rött! :)
Vänsterblocket ser även den lilla människan och det är viktigt för mig!
Ser inte bara pengar i plånboken utan vår hälsa och rättvisan i fokus!


Det är mycket dom vill förändra och visst kan man undra vart alla pengar ska tas ifrån!!?
Men det som den nuvarande regeringen ställt till med tar tid att förändra tror jag och jag är med på den resan allafall! Hoppas hoppas hoppas..
Imorgon är sista utfrågningen med de båda blocken.
Spännande. Jag är inte alla politiskt aktiv men valet är ändå av stort intresse! Vi har ett ansvar som är viktigt som svenska medborgare!

-Rösta! :)

Inga kommentarer: