torsdag 11 oktober 2012

Skriver.. på en barnbok! :) :)



Klockan är 00:15
Tihi.. i förra blogginlägget kom spontant en trollberättelse till mig. Det är roligt.. har ofta varit så.. att saker kommer till mig i skrivande stund. Ja ser en bild och en person eller sagofigur väcks till liv i mitt inre. Personen/filuren/figuren får form och jag hör den prata.. och måste såklart plita ner vad som sker! Dagdrömmare är jag och när jag nattar barn berättar jag gärna en spontan saga.. där de själva är en del av den! :) :) Handlar ofta om just.. troll!! ;) Kanske för att jag är ett själv hihi. 


Jag har länge varit inne på att skriva en barnbok. 
Haft en idè om vad för sagoväsen den skall innehålla och satt mig ner framför datorn för att.. skriva!! Men vad händer. Ingenting! Helt dött.. plötsligt så föddes inga drakar och inga sagor kom till mig. Frustrerande.. massa tankar och krav fanns bara där. "Sagan måste vara lärorik, den måste innehålla något viktigt.. för barnen.. något viktigt för vuxna att ta till sig av.. den skulle sticka ut, väcka debatt och allt möjligt flög genom mitt huvud! Herregud klart det blev nattsvart! ;)




Vad hände? Jag la ner hela projektet! 
Huff.. så jobbigt! Ingen gläjde! 

Nej fy! 




Så, efter mitt blogginlägg igår så vipps.. fanns den bara där! Sagan!! Den där sagan jag så länge velat skriva hahhahhaha... blev så himla glad. Så exalterad över att jag funnit den. Och skrattet vällde fram då jag ju faktiskt alltid haft den inom mig, bara inte förstått det förens.. igår! :D :D 


Så, ikväll satt jag mig återigen framför datorn. Skapade ett nytt dokument, ett vitt papper och bara lät orden kommer ur mig!


Ett två, jag sprang på tå.. tre fyra.. skrev fort som en myra.. snabbt jag plitade ner ett och annat ord.. min fantasi och uppfinningsrikedom var pånytt oljad och smord! 

;)

Spännande är det!
Japp, sagan är på rim! Jag gillar rim hihi.. det är en utmaning och det blir så lätt och roligt att läsa tycker jag då rimmet flyter behagligt. Jag är nu på sida 3, ser även bilder framför mig då sagovarelserna får liv. Så himla skoj!!!! Det spritter i kroppen i skapande stund!!!
-Wish me luck!!!!!! :)

Ett litet smakprov ur boken, som är hämtat från början av sagan:

Hum hum han fundrade.. vad ska vi göra?
Då en älva kom och viskade i trollfars öra.. 

-Byt denna pytte mot ett annat knytte. Låt honom fostras inne i stan och ta till skogs ett mänskobarn. 







2 kommentarer:

Lotta sa...

Låter grymt bra!!! Jag tycker att alla sagor är lärorika!!! Sussi!! Att använda sin fantasi är en oerhört underskattad förmåga! Bra skriv så blir det bra!!!

I Sussis skojiga sagovärld! sa...

Tack Lottis!!! :D Jag uppskattar verkligen all pepp jag kan få! Att folk tror på mig är fantastiskt! Jag bara skriver nu så får vi se vad det blir hihi.. tycker det är väldigt roligt och det räcker bra för att komma vidare! :D Kram och tack igen! <3