måndag 10 september 2012

Kungspytonlektion!!




Om det finns folk som är intresserade av ormarna och vill veta mer om dem så skriver ja ner lite information! Bror (ägare till Kurt & Knut) gav mig ett infoblad!! :) Kan även vara bra för eventuella rädda vänner. ;) Kunskap brukar leda till mindre rädsla och panik över lag!! Hoppas det kan hjälpa eller glädja någon!! :D 

Väldigt intressant tycker allafall en reptilLOVER, som jag just är! ;) Hihi





Kungspyton:
Latinsk nam: Python regius 
Python= Pyton
Regius= Kung

  • Kungspytonormen är en av de vanligaste ormarna vi har i våra terrarier och även en av de trevligaste då den har ett bra temperament. Alltså en snäll ormart!! :D 
  • De har otroligt vacker teckning och finns i många olika färgvarianter, även albino som brukar säljas för dyra slantar. 
  • Lever naturligt i Väst och Centralafrika i savannområden och i ytterområden i skogar. 
  • De blir ca 130 cm långa. Honorna blir störst. Kungspyton är alltså en liten ormart om man jämför med tex Kungboa med sina 3,5 meter eller Anakondan som blir uppåt 10 meter och kan väga flera hundra kilo. 
  • De blir vanligtvis 15-20 år gamla, men undantag finns givetvis och rekordåldern som noterats är 47 år. 
  • Könet kan vara svårt att så på dessa då skillnaderna kan vara mycket små. Honan brukar dock ha större/bredare huvud. Ormarna har två sporrar på vardera sida om kloaken (japp skithålet haha) och de är oftast större på hanarna. Dessa använder hanen för att egga upp kvinnan som han valt att förföra ;). Han smekar henne med sporrarna och förhoppningsvis resulterar detta i söta ormbäbisar! :D 
  • Honan lägger då mellan 2-15 ägg och ruvar sina små i ca 55 dagar innan de kläcks och är då 35-40cm. 
  • Terrariet skall minst vara 1m långt och 60cm djupt och högt. Kurt och Knuts terrarie är 133cm långt och 65 högt och djupt. Desto större terrarie desto mer aktivitet blir det vilket är skoj att se!! :) 
  • De äter möss i varierande storlek och vänjer man dem att äta döda möss från start så fungerar det alldeles utmärkt hela livet. Mössen köps frysta och tinas upp strax före matning. Kurt och Knut äter var 3e vecka eller var 5e vecka beroende på musstorlek! Vitamintillskott ges ibland. 

Tips: Maten får de i plastlådan som syns framför terrariet på bilden!!!! Lägger alltså i ormen i lådan och sedan även musen så äter ormen i lådan! Detta är riktigt smart eftersom att de inte förknippar terrariet med mat. De blir därför inte på sin vakt eller huggbenägna då man öppnar terriedörrarna! Om man ger mössen i terreriet går tanken direkt till "ooooo nu ska människorna ge mig mat, mums.." Ormen rår inte för att jag har vant dem med att maten kommer in den vägen! Kan resultera i att de hugger mig i armen om jag har otur vilket är onödigt! 

Kurt och Knut bryr sig ingenting om när jag öppnar glasdörrarna. Jag kan hanterar dem hur jag vill i terrariet, de är alltid lugna och snälla! 


  • Vatten byter man varje eller varannan dag. 
  • Temperatur: Dagtid 24-26 grader med punktvärme på 30-35 grader. (Tex en värmelampa över en hyllavsats där de kan få extra värme då ormen är kallblodig och behöver värme för att hålla sin kroppstemperatur) Nattetid gör det ingen om temperaturen går ner något men ha då tillgång till plats med lite högre temperatur, tex värmematta. 
  • Något som är viktigt att veta om ormar är att de saknar känsel i sitt skinn!!! Det är därför livsviktigt att inte ha värmelampor utan något slags skydd runt. Om ormen kan ta sig upp på lampan (de är jättesmidiga och envisa) kan den få dödliga brännskador och avlida. Hemskt öde man lätt kan undvika. 

Just detta hände stackars Knut hos sin förre ägare!! Hon (blev döpt innan de kunnat könsbestämma henne) har ett gigantiskt brännmärke på ryggen som hon fick hos sin förre ägare då hon tagit sig upp på en lampa. Ärret är ca 35 cm långt. Hon hade tur som överlevde!!! 



  • Jag vattnat barken och växterna i terrariet rikligt varannan dag då fukten är viktigt, framförallt då det är dax att ömsa skinn då detta underlättar processen för ormarna. 
Jag tycker att ormar är jättesmidigt att ha! Lätta att ha helt enkelt!! De äter var 3e vecka, gör sina behov lika ofta, en gång var 3 vecka vilket är enkelt att bara plocka bort! :) Att sedan byta vatten och spraya i terrariet är inte jobbigt och det är något som vänner lätt kan hjälpa mig med om jag reser bort några dagar! Jag är så lycklig över att ha dem hos mig och är så glad att får vara deras extramatte i 3 år nu!! :D 



                                       Kurt och Knut fascinerar mig otroligt, tycker så mycket om dem. 
Jag har alltid haft en förkärlek till reptiler. 
Tankarna går nu till Skäggagamen. 
Får se..! ;) 




Inga kommentarer: