söndag 3 februari 2013

Hushagen eller inte????????



Jaha ja... då är frågan vad man ska göra.
Har sagt upp min lägenhet, men har möjlighet att ändra mig ett tag till. ;)
Jag står 1st (tror jag) på en lägenhet på Hushagen som jag kollat på. Jag har nästan 3000 poäng efter att stått i Tunabyggens kösystem i nästan 4 år nu.



Det är i de mindre 3 familjshusen. De är jättecharmiga och har gräsmatta som man delar med de andra 3 inneboende. Delar då ansvar vad gäller gräsklippning och snöskottning. Det blir ju huskänsla, vilket jag vill ha.. fast man har det positiva med att inte behöva sköta underhåll av lägenheten. Inget stort ansvar om någon går sönder, gött! Men grannarna är ju inpå en.. så är det ju.. men kanske bästa alternativet endå i väntan på riktigt hus i framtiden.
-Jag kan köpa en hammock tihiiii, det är livsnjutning för mig. :) :) 

Att bara kunna gå ut och lägga sig på gräsmattan och sola är ju fantastiskt.. ta med sig frukosten ut i gröngräset. Lägenheten är på 2a våningen vilket är ett minus tycker jag med den kolosalt låååånga trappen upp. Lär sätta upp en grind isåfall högst upp så inte Love ramlar ner när han är där.

2a våningen innebär snetak. Både bra och dåligt kan jag tycka. Det är ooootroligt charmigt men släpper inte in så mycket ljus vilket är trist! Ja får se hur det blir. Alternativet är att vänta.... vänta på nåt bättre. Men frågan är ju om det kommer upp nåt bättre alternativ?
OM jag väntar så kanske jag inte kan få njuta av våren o sommaren nu 2013 i en liknande lägenhet. 
OM jag väntar så har jag mina poäng kvar, om jag tar denna lya så är jag på NOLL igen. 
OM jag väntar så lär jag hålla kvar min nuvarande lägenhet och då kan jag inte flytta förrän tidigast i Juni. 

Jag, får la se! Är snurrigt, jag lär bena ut detta nu!!!!



Alltså, fördelar.. 

  1. Huskänslan 
  2. Mycket kvadrat för pengarna. 
  3. Snetak, jättecharmigt sovrum till exempel.
  4. Gräsmattan där jag kan ha min efterlängtade HAMMOCK. :) Livskvalitè. Frukost, lunch middag i gröngräset och många soltimmar nära till hands. 
  5. Många gigantiska förråd, både varma och kalla som finns i lägenheten. Har även förråd ute med massa förvaring. Innebär mer ordning och reda vilket är kanonbra för psyket! ;) 
  6. Kommer kunna ha en WALK IN CLOSET! Hehehhe, lyxigt! ;) 
  7. De två bamsegarderoberna kan även göras om till två små rum, tex barnrum/lekrum. 
  8. Kan odla lite blommor om jag vill o pyssla ute. Mysigt. 

 Nackdelar.. 
  1. Snetaket ;) ..är rädd att jag ska känna mig instängd. 
  2. Det stora fyrkantiga köket som jag inte vet hur man ska inreda, det kändes o-charmigt. Även väldigt gammlat å trist så lär hotta upp det isfåll med nya handtag till skåpluckor med mera! ;) 
  3. Badrummet var minimalt och lite skabbigt. :( Gammalt såsom allt annat. En ful plastmatta å trista väggar som färg hade lossnat på men det lär ju Tunabyggen göra nåt åt allafall, väggarna asså! Måste göra nåt åt det utrymmet med om jag ska kunna bo där. Om man ska ha tvättmaskin där så finns inte plats med badkar.. snyft!!! Kommer sörja det vintertid! Men tvättmaskin är ju en lyx i sig så får se det som en vinst isåfall. Som sagt, för och nackdelar. :/ 
  4. Den långa korridoren som går igenom hela lägenheten var inte så mysig. Kändes opersonligt, som att den delade upp lyan för mycket. Blev som lite ödsligt.. lite otäckt hahahahha asså jag är så rädd ju. ;) Med de två gigantiska kallfårreden på ja vet inte... minst 5 meter långa blev ju också otäcka hahahhahha.. ja jag är som jag är. 
  5. Är fel solsida. Solen ligger på baksidan av huset. Men hon som bor där nu säger att solen når in på baksidan också... ja vad vet jag!! :P 
  6. Det fanns inte någon häck som delar av husen, vilket är en nackdel. För en del av husen har en hög häck så det inte blir någon insyn från grannarna! Vore ju toppen, men man kanske kan ordnar det för sig så att det inte blir så mkt insyn.. vet inte...
Nä nu lär jag sova några timmar för har jobbat vaken natt. Klockan är 10:20 och Peter o Love kikar hit kl 14.00. Vi ska kika på lägenheten IGEN hihi kl 16.00 för Peter var sjuk sist. Snällt av henne att visa den igen! :) :) Kram o ha nu en go Söndag alla! :) :) 

Här är lite bilder på en liknande uteplats. Likadana hus är det men utan den avgränsande häcken. Bara för att få känslan. Det är sedan min lillasyster Rebeccas studenten förra sommaren. Hennes pappa Örjan bor i ett hus längre upp på samma gata. 



När jag ser bilderna så känns det ju galet om jag inte tar den!! :) Hehe

Inga kommentarer: